Akü, motorlu araçların hayati parçaları arasında önemli bir yere sahiptir. Akü enerjiyi kimyasal enerji olarak depolayarak ihtiyaç duyulduğunda bunu elektrik enerjisine çevirerek aracı ve aracın elektronik aksamını çalıştırır. Araçların hareket edebilmesi için ihtiyaç duyulan yüksek enerji akımını sağlayan akü bitebilir, arızalanabilir ya da akünün şarj olmaması durumu söz konusu olabilir. Akünün bitmesi sıkça karşılaşılan bir durum olarak sürücüleri zor durumda bırakır. Bu sebeple tıpkı aracınızın tekerleklerini ve yakıtını kontrol ettiğiniz gibi akünün durumunu da ara sıra kontrol etmek önemlidir. Araç kullanıcıları ise akü bitmeden bu durumu anlayabilmenin bir yöntemi var mı diye merak etmektedir.
Araba Aküsü Görevi Nedir, Akü Ne İşe Yarar?
Akü elektrik depolayan bir ünitedir. Akü ünitesi deşarj bir yapıdadır. Diğer bir deyişle akünün hiçbir müdahale olmadan da şarjı azalabilir. Kullanıldığı süre boyunca bu ünite enerji depolar. Akünün görevleri şu şekilde sıralanabilir:
- Arabadaki elektrik aksamını çalıştırır.
- Elektrik depolar.
- Motoru çalıştırmak için enerji sağlar.
Akünün bitmesi, arızalanması ya da şarj olmaması durumunda aracın marş motoru ateşlenemez ve arabayı çalıştıramazsınız. Ayrıca akü biterse aracın diğer elektronik aksamı da çalışamaz duruma gelir. Peki akünün bittiğini anlamanın yolları nelerdir?
Akünün Bittiğini Anlamanın Yolları Nelerdir?
Aküden kaynaklanan problemler sürücülerin kafasını karıştırabilir. Arabanız ilerlemiyorsa akü şarj edilememiş ya da bitmiş olabilir. Bu gibi sorunlar birbirinden farklı durumlardır. Bu problemlerin çözüm yöntemleri de farklıdır.
Bir akünün normal şartlar altında 5-6 yıllık ömrü vardır. Akü bir enerji ünitesi olduğu için bu ünite bittiği zaman enerji açığa çıkmaz. Böyle bir durumda marşa basılınca araba çalışmaz. Ayrıca ekrandaki ışıklar yanmaz veya solgun olarak görülür. Aküyle ilgili bir problem yaşanıp yaşanmayacağını daha önceden bilebilmek mümkündür. Bu durum meydana gelmeden önce araçta bazı belirtiler gözlenebilir. Arabalarda akü ikaz lambası mevcuttur. Akünün durumunu belirten göstergede artı eksi işaretleri olan bir kutu görseli vardır. Bu işaretin araba çalıştığında sönmesi gereklidir. Akü göstergesinin araba çalıştıktan sonra da sönmemesi aküyle ilgili bir sorun olduğu anlamına gelir. Araç bu şekilde sürücüyü uyarır.
Aküyle ilgili bir sorun olduğunu düşünüyorsanız akünüz şarj oluyor mu anlamanız gerekir. Bunun için voltmetre ile akünün şarj olup olmadığını ölçebilirsiniz. Ölçmek için voltmetreyi aküye bağlamalı ve marşa basmalısınız. Voltmetre göstergesinde 13-13.5 volt değerinin görünmesi akünün şarj olduğunu gösterir. Diğer bir deyişle bu durum şarj dinamosunda herhangi bir sorun olmadığı anlamına gelir. Araba stop ettiğinde akünün voltajı 12 volt olmalıdır. Marşa bastığınızda voltmetre değerinin 10 voltun altına inmesi akünün bittiği anlamına gelir.
Kontağı çevirince ya da trafikte beklerken aracınız çalışmazsa bu akünün bittiğinin bir göstergesi olabilir. Akü bittiğinde motora elektrik ulaşmaz ve aracı çalıştıramazsınız. Farlar sönükleşirse veya aracın başlatma tuşu anahtarsız çalışmazsa bu aracın aküsünün bitmek üzere olduğunun işareti olabilir. Manuel arabalarda akü takviyesi dışında aracı çalıştırmanın bir yolu da vurdurarak çalıştırma adı verilen yöntemdir. Fakat arabayı ittirmek suretiyle çalıştırma anlamına gelen vurdurarak çalıştırma yöntemi aracın debriyajına ve aktarma sistemine zarar verebildiği için çok fazla önerilmez. Otomatik vitesli arabalarda ise çalışma prensibi daha farklı olduğu için bu yöntem işe yaramamaktadır. Bu sebeple otomatik vitesli arabalarda akünün bitmesi durumunda yapmanız gereken tek şey akü takviyesi yapmak veya yol yardımı çağırmaktır. Akü markasına ve üreticilerin fiyat politikasına göre akü fiyatları belirlenir. Araba tamir hizmeti sağlayan yerlerde akü değişim fiyatları değişkenlik gösterebilir. Akü değişimini uzmanlara yaptırabilirsiniz.